منظور از عرش الهی چیست؟
مقصود از حمل عرش الهی توسط فرشتگان چیست؟
در آیات قرآن مجید حدود بیست مرتبه به عرش الهى اشاره شده است و در روایات اسلامى بحث هاى بیشترى درباره آن دیده مى شود مطابق بعضى از روایات، عظمت عرش خدا به قدرى است که در تصوّر انسان نمى گنجد .
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : ما السّماواتُ السَّبْعُ في الكُرْسِيِّ إلاّ كحَلْقَةٍ مُلْقاةٍ في أرضٍ فَلاةٍ ، و فَضلُ العَرشِ على الكُرْسِيِّ كفَضْلِ الفَلاةِ على تلكَ الحَلْقَةِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اى ابو ذر! آسمانهاى هفتگانه نسبت به كرسى چيزى جز حلقهاى نيست كه در بيابانى افتاده باشد، و برترى عرش بر كرسى مانند برترى بيابان به آن حلقه است. (ترجمه خصال شيخ صدوق . جلد : 2 صفحه : 297).
پادشاهان و سلاطین دو نوع تخت داشته اند، تخت کوتاهى که در ایّام عادّى بر آن مى نشستند و امور حکومت خویش را تدبیر مى کردند و تخت بلندپایه اى که مخصوص روزهاى خاصّ و روزهای ملاقات عمومى بود. در ادبیات عرب، تخت اوّلى را «کرسى» و دوّمى را «عرش» مى نامند .
خداوند که سلطان عالم هستى است، داراى این دو نوع تخت حکومت و فرماندهى است . البتّه چون او نه جسم است و نه در زمره جسمانیّات، مفهوم کنایى عرش و کرسى مراد است.
در قرآن هست که هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ ...﴿۴﴾. اوست آن كسی كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد آنگاه بر عرش مستولی شد ... (۴) سوره حدید.
عرش خداوند در قرآن به معناي تخت نيست؛ عرش ، مقامِ فرمانرواييِ خداوند است. اين مقام ِ فرمانروايي به دوش فرشتههاست. اَلَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ ... ﴿۷﴾ كسانى كه عرش [خدا] را حمل مى كنند ... (۷)سوره غافر.
فرشتهها فرمانروايان خداوند هستند .اينها مدبّرات امرند و وامرر الهي را تدبير ميکنند. فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا ﴿۵﴾ سوره نازعات .
پس بار عرش روي دوش اينهاست. فرشتگانی که حامل عرش هستند بر اساس رواسات چهار نفر ند و هر کدام زیر مجموعه ای دارند. فرشتگانی که زيرمجموعه اين چهار نفرند مسئول تدبیر امور عالم هستند . اسرافیل. جبرائيل. ميکائيل و عزرائيل سلام الله علیهم.
اسرافیل(سلام الله عليه) ، مظهر صفت حیات خداوند دانسته شده است . حيات را اسرافيل و زير مجموعه او اداره ميکنند.
علم را جبرائيل(سلام الله عليه) و زيرمجموعه او اداره ميکنند. فرشتههايي که حاملان علم هستند زيرمجموعه ایشان هستند؛ بِأَيْدِي سَفَرَةٍ ﴿۱۵﴾ كِرَامٍ بَرَرَةٍ ﴿۱۶﴾ به دست فرشتگانى (۱۵) ارجمند و نيكوكار (۱۶) سوره عبس.
اقتصاد و «کيل» و رزق را ميکائيل(سلام الله عليه) با فرشتگان زيرمجموعه خود اداره ميکنند.
توفي و موت را عزرائيل(سلام الله عليه) و فرشتگان زيرمجموعه ایشان اداره ميکنند. حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ ﴿۶۱﴾ هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد، فرشتگان ما جانش را بگیرند، در حالى كه كوتاهى نمىكنند. (۶۱) سوره انعام.
آیه مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ ﴿۲۱﴾ در سوره تکویر. اشاره به این دارد که بعضي فرشتگان مُطيع هستند و بعضي مُطاع یا فرمانده .
اين چهار بزرگوار و زيرمجموعه آنها، اينها حاملان مقام تدبير الهي می باشند و هر کاري که ذات اقدس الهي بخواهد انجام دهد، دستور ميدهد و اينها انجام ميدهند.
گوگل : http://shahidhadikalantari.blogfa.com
ایتا: http://eitaa.com/hadikal
برچسب : نویسنده : 5shahidhadikalantarib بازدید : 33